
A Luxus bakancslista könyvsorozat harmadik kötete 50 életre szóló élményt kínál! Már kapható e-könyv formájában!
december 8, 2023
A zakopánei Gubalówka mesebeli karácsonyi fényárban úszik
december 21, 2023Repülőgép gyűjtemény a ferihegyi Aeroparkban!

Amíg 2022-ben csak az év utolsó napjaiban, addig 2023-ban már novemberben köszönthette a százezredeik látogatóját az Aeropark, mely a pandémia előtti időszakban csak évi 70 000 vendéget fogadott.
Novemberre megdőlt egy másik rekord is: az Aeropark túravezetői idén eddig több mint 1000 csoportot kalauzoltak a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér kulisszái mögött, közel 30 000 látogatónak mutatva be a ferihegyi légikikötő titkait az autóbuszos reptér látogatásokon.
Mint minden évben, 2023-ban is több újdonsággal bővült a múzeum látnivalóinak sora. Az őszi Kéklámpás Találkozón került átadásra a Készenléti Rendőrséggel együttműködésben, a Budapest Airport támogatásával az a különleges installáció, amely a több mint 70 éves Légirendészeti Szolgálat múltját és működését mutatja be interaktív módon.
Ennek része az a Mi-2-es helikopter, amely a Készenléti Rendőrségtől került az Aeroparkba, és a nyár folyamán átfogó külső-belső felújításon esett át. A mellette álló egykori repülőtéri utasbeszállító autóbuszban két szimulátor kapott helyet. Az egyikben bárki belekóstolhat a helikoptervezetés élménybe. A szerkezet különlegességét az adja, hogy a kormányszervek, a kezelőfelületek és a paramétereket mutató műszerek egytől egyig eredetiek. A másik szimulátorban pedig egy rendőrautóba pattanhatnak be a látogatók.
Emellett egyre több „életjelet” produkál az egykor kalibrálási feladatokat ellátó Jak-40-es repülőgép, melynek kulcsfontosságú rendszereit folyamatosan élesztik fel a múzeum szakemberei, a TU-134-es utastere pedig látványos változáson ment át az ülések és a felületek kárpitozását követően.
A Légiközlekedési Kulturális Központ tíz évvel ezelőtt vette át a ferihegyi repülőmúzeum üzemeltetését, és kezdte meg az addigra igencsak leromlott állapotú repülőgépek felújítását, és a gyűjtemény fejlesztését. Jelenleg 15 repülőgép és helikopter, számos oldtimer minősítésű repülőtéri földi kiszolgáló jármű, és öt szimulátor tekinthető meg, próbálható ki az Aeroparkban. A már évek óta működő Airbus A320Neo és Cessna szimulátor különösen érdekes élményt nyújt.
Régóta szemeztem már az Aeroparkkal, amikor utaztam valahová a Liszt Ferenc reptérről, s elhaladtam a régi gépek kiállítótere mellett. 2023 decemberében azután el is jutottam ide, s kellemes két órát töltöttem el itt.
Az élményemet fokozta, hogy Nagyváthy Sándor volt a tárlatvezetőm, aki az egykori Malév repülőmérnökeként beutazta a világot Kádár Jánossal, az MSZMP KB első titkárával és Losonczi Pállal, az Elnöki Tanács elnökével. Az országunk egykori urai, vezetői akkor érezték csak magukat biztonságban, ha a TU-134-es és a TU-154-es „kormánygépen” velük utazott ez az ezermester fedélzeti mérnök, akinél senki sem ismerte jobban a szovjet repülőket, s aki több típus hibát is felfedezett anno, s aki Kádárékat is megmentett egyszer attól, hogy lezuhanjanak.
A TU-134-es és a TU-154-es gépeken magam is többször repültem, így retro élmény volt számomra újra felszállni ezekre, beülni az ülésekbe, sőt a pilótafülkékbe is. Összehasonlítva ezeknek a gépeknek a műszerfalát, a mai Airbus A320Neo műszerfalával, amit a szimulátorban lehet látni, hihetetlen a különbség. Annyira komputerizált lett a repülés, hogy Nagyváthy Sándor elmondása szerint a mai pilótáknak, kis túlzással, szinte csak be kell táplálniuk az útvonalat a memóriába, s utána a robotpilóta elvégzi a munkát helyettük. Legfeljebb a fel – és leszálláskor kell beleavatkozniuk a gép navigálásába.
Érdekes volt végignézni a régi IL-18-as Malév gép fedélzetén látható kiállítást, ahol még egy Malév stewardess ruhába öltöztetett modell baba is látható, amint felszolgálja az ételeket. Itt lehet szembesülni azzal a ténnyel, hogy 30 évvel ezelőtt mennyivel komolyabb volt a fedélzeti kiszolgálás, mint manapság a gépeken, a Malév járatain utazni gasztronómiai élményt is jelentett.
Nagyon tetszett a LI-2-es repülőgép is, amely az amerikai DC-3-as gép szovjet licence volt egykoron. Nagyváthy Sándor elmondta, hogy a világon ez az egy gép maradt meg ebből a modellből az eredeti foteljaival felszerelve, én is kipróbáltam az üléseket, s tényleg annyira kényelmesek voltak, mintha otthon a nappalimban ülnék egy szuper drága kanapén. Ez a gép belföldi járatkén üzemelt hazánkban, s az első osztályú vonatjegy áráért lehetett felszállni rá. Ma filmforgatások helyszíne, abban a fotelban, ahol én pöffeszkedtem pár percig ült már Antonio Banderas is.
A Szabadság különjárata című magyar filmet is ezen a gépen forgatták, ma is megnézhető a You tube-on, érdemes rákeresni, izgalmas élményt nyújt.
![]() |
Ki vagyok én? |
L. Kelemen Gábor világjáró újságíró vagyok. Hobbim az utazás, eddig 112 országban jártam, ezek közül sokban többször is. Gyakorlatilag mindenhol megfordultam már a Földön, ahol nincs háború, éhínség, betegségek, extra veszély, mert ezeket a helyeket kerülöm.
Like-olj, kövess és oszd meg!
Feliratkozás hírlevélre!