Váli Péternél jártam, ahol a bórkóstolók nem rutinszerűek!
május 1, 2018A szlovéniai Portorozsban nyaraltam, s visszavágyom ide!
május 1, 2018Cannes fesztivál hangulatban: Aranypálma, világsztárok, tengerparti séták…
Cannes a francia Riviera legfelkapottabb nyaralóhelye. Én legalább tízszer pihentem már itt, annyira szeretem.
Hirdetés
Cannes a filmfesztivál most zajlik, a 12 napja alatt minden esztendőben megsokszorozza a látogatói számát, 200 ezer főre gyarapszik ilyenkor a város. A Cote d’Azur legszebb tengerparti városa több mint 30 millió eurót keres évente a filmes rendezvényen, amit az egész világ nyomon követ. Ebből 5,7 millió kulturális és mozi alapítványok támogatása, 5,6 millió a résztvevők nevezési díja, 3,37 millió a filmvásáron a területfoglalási díj, 7 millió szponzoráció és reklámbevétel, 2,76 millió a városi önkormányzat támogatása, 8,3 millió pedig a tévés jogdíjakból befolyó összeg. S akkor még arról nem is beszéltem, hogy a világsztárokat bámuló turisták mennyit költenek, s mennyiért tankolnak autóikkal és hatalmas jachtjaikkal, s így tovább.
Maga az Aranypálma díj, vagyis a filmfesztivál első helyezettjének járó trófea előállítási költsége 20 ezer euró. 18 cm magas a serleg. Aki elnyeri a Palm d’Or-t, annak van esélye Oscart is kapni, olyan értékes ez a viadal. Az eddigiekben minden évben, átlagban 1,6 győztes film nyert Oscart is. Évente egyébként legalább 100 ország 1500 film mutatkozik be Cannesban.
Azok közül, akik Aranypálmát kaptak, az eddigi résztvevőket sorba véve, mindössze 2 filmnek sikerült meghaladnia a világon a 100 millió dolláros bevételt…
Mintha háborúra készültek volna, annyi rendőrt vezényeltek ki legutóbb a la Croisettre, amikor Cannesban jártam. Sisakban, golyóálló mellényben, pajzzsal a kezükben jelentek meg az egyenruhások a tengerparti sétányon. Ennyire veszélyesek lennének a sztárok? Vagy az emberek, akik rajonganak értük?
Fura világ. Lezárták az utcát a fesztiválpalota előtt. Szinte több volt a rendőrök mellett még a biztonsági ember is, mint a fesztivál résztvevői. Pedig ott jártamkor csúcsnevezés érkezett a sajtó- és a filmes szakma részéről. Összesen 12 ezer médiás akkreditáltatta magát a fesztiválra és az azt kísérő filmvásárra. Ebből 4500 újságíró és fotós volt, a többiek filmes szakemberek.
Akinek belépőkártya lógott a nyakában, az sem lehetett persze biztos, hogy közelről találkozhat sztárokkal, részt vehet sajtótájékoztatón vagy vetítésen. Mert az akkreditált újságírók is szelektálva vannak. Rózsaszín, pasztell, kék, sárga színűek a belépésre jogosító plasztik kártyák, gyakorlatilag a sárga a legrosszabb, a világhíres nagy napilapok, tévék, magazinok kapják a „legerősebb” kártyákat.
A legnehezebb dolguk egyébként a fotósoknak van. Több száz kollégával kell mindig megküzdeniük, hogy lefényképezhessék a sztárokat. Ráadásul a hírességek nem csak önállóan pózolnak, leginkább testőrök veszik körbe őket, megnehezítve ezzel a fotósok dolgát. Az élelmes fotósok már létrával járnak Cannesban. Felállnak a tetejére, s úgy fotóznak át az embertömeg felett a hatalmas objektívjeikkel. Csakhogy legutóbb Cannesban már ez a trükk sem ment. A testőrök sokszor kitépték a fotósok alól a létrákat, s nem engedték őket ráállni. Hogy miért? Ki tudja, ők a baleset veszélyre hivatkoznak, a tömeg ugyanis sodródik, s ha egy fotós a vagy kameraman a nagy gépével leesik másfél méterről, akkor ki vállalja érte a felelősséget? A cannesi rendezőség biztos, hogy nem…
Amikor kint voltam Cannesban egy dán kollégám akarta létráról fotózni Nicole Kidmant, de elvették tőle. Aztán a nagy kavarodásban a létra éppen elém sodródott. Hopp, már fent is voltam rajta, nyomtam a gépemet vagy 10 fotót csináltam, mire lerántottak róla. A biztonsági emberre már csak mosolyogtam, mert megvolt a képem Kidmanről, lecsúszott, nem volt elég éber…
A nagy tévétársaságok és újságok egyébként a fesztiválpalotával átellenben lévő lakásokat kibérelik, innen fotóznak hatalmas objektívekkel, éppen velük szemben készülnek ugyanis az interjúk, háttérben a vörös szőnyeggel.
A fesztiválpalota körül minden évben filmes falut építenek fel elegáns fehér sátrakból, itt a nagyobb film gyártók bérelik a területeket, hogy partikat adhassanak a meghívott vendégeiknek. Mint újságíró megfordultam ebben a luxus faluban, s nem tagadom, nagyon tetszett.
A hoteleken hatalmas reklámtáblákat helyeznek ki az új filmek nagy sztárjainak fotóival. Akadtak cégek, akik nem a fesztiválpalotában, hanem szállodákban tartják a sajtóbemutatóikat. Amikor Cannesban jártam éppen Sylvester Stallone, Arnold Schwarzenegger, Mel Gibson, Harrison Ford, s Antonio a Banderas pózolt nekünk, újságíróknak, fotósoknak. Micsoda szereposztás!
Este 7 órakor kezdődnek minden nap a díszelőadások, ilyenkor vonulnak végig a sztárok a vörös szőnyegen.
Ha tetszenek az írásaim, görgess lejjebb a mobilodon, s keresd meg a Facebook boksz és a „Feliratkozás hírlevélre” jelölések között a Tetszik + Megosztás + Követem gombokat és klikkelj rájuk, mert ezzel segítesz, hogy minél több emberhez eljussanak a cikkeim. Ha szeretnél még közel 200 érdekes utazási riportot olvasni, akkor szörfölj az alomutazo.hu honlapomon, s a főmenüben böngészd végig a rovatokat.
Ha szeretnél hotelt foglalni bárhová a világban, akkor klikkelj rá most a booking.com egyik banner hirdetésére a blogomon, s már on-line foglalhatsz is azonnal!
www.alomutazo.hu
Ki vagyok én? |
L. Kelemen Gábor világjáró újságíró vagyok. Hobbim az utazás, eddig 109 országban jártam, ezek közül sokban többször is. Gyakorlatilag mindenhol megfordultam már a Földön, ahol nincs háború, éhínség, betegségek, extra veszély, mert ezeket a helyeket kerülöm.
Like-olj, kövess és oszd meg!
Feliratkozás hírlevélre!