Halálfélelmem volt, amikor a világ legveszélyesebb útjai közül a norvégiai Atlanti-óceáni út fura hídján átkeltem.
szeptember 17, 2017
Amsterdam: sajt és foci minden mennyiségben!
szeptember 27, 2017
Halálfélelmem volt, amikor a világ legveszélyesebb útjai közül a norvégiai Atlanti-óceáni út fura hídján átkeltem.
szeptember 17, 2017
Amsterdam: sajt és foci minden mennyiségben!
szeptember 27, 2017

Megkerültem a félelmetes a Horn-fokot!

Horn-fok. Ez a legfélelmetesebb név a hajósok számára. Sokan vesztek oda Dél-Amerika legdélibb csücskénél az óceánba. Én már egyszer megkerültem hajóval a hatalmas szikla-csoportot.

A Beagle-csatornán keresztül közelítem meg a Horn-fokot. A hajósok részére három lehetőség van átkelni a Csendes-óceán felől az Atlanti-óceánhoz Dél-Amerika alsó szegletében. Az egyik a Magellan-szoros, a másik a Beagle-csatorna, a harmadik pedig a  Horn-foknál a Drake-passzázson át. A legnehezebb a Beagle-csatornában manőverezni, mert igen keskeny, a hajók könnyen nekicsapódhatnak az ormoknak, a Magellan-szoros már szélesebb, de itt is komoly helyismeret szükséges a navigációhoz. Bármilyen hihetetlen, a félelmetes Horn-foknál a legegyszerűbb az átkelés, hiszen itt négyszáz mérföld széles a passzázs, a nagy szél, s az óriási hullámok ellenére is könnyebb manőverezni.

A Horn-fok, amely tulajdonképpen a tengerből kitüremkedő néhány szikla, a föld legdélebbi része, ami után már csak az Antarktisz rideg világa következik, s a Horn-fok szigetekhez, vagy más néven a Hermite-szigetekhez tartozik. A név tükrözi a szikla formáját, amely két szarvacskában végződik. A Horn-fok Chiléhez tartozik, annak adminisztratív területe. A Horn-fokhoz közeli egyik kis szigeten él egy család, akinek az a feladata, hogy felügyelje a környéket, az itt zajló mozgásokat, feljegyezze a meteorológia jelenségeket, s az állatvilág életéről jegyzeteket készítsen. Éves szerződéssel lehet ezt a munkát elnyerni, most éppen egy kétgyermekes chilei família vállalta a feladatokat. Háromhavonta érkezik hajóval élelem számukra, de van egy mini repülőtér is, ahol le tudnak szállni kutatókat, illetve néha az argentínai Ushuaiaból érkező turistákat is szállító mini gépek.

1914-ig, amíg meg nem épült a Panama-csatorna a Horn-foknál való átkelés, Dél-Amerika megkerülésének az egyetlen lehetősége volt. Minden hajós rettegett ettől az úttól, hiszen itt mindig szeles az idő, hatalmas hullámokkal kell dacolniuk a kapitányoknak és hajóiknak. Sok százan lelték itt a halálukat, az ő emlékükre készült is egy emlékmű a Horn-foknál, két fémlemezt úgy illesztettek, pontosabban hegesztettek egymáshoz, hogy a kivágott felület egy albatroszt, a környék legjellegzetesebb madarát ábrázolja.

Nyolcas erősségű orkánszerű szél és 4-6 méteres hullámok fogadnak a Horn-foknál, amikor áthajózok Dél-Amerika legdélibb csücske alatt. Ez körülbelül 140 kilométer/órás szelet jelent, ami a szárazföldön komoly pusztítást tud végezni, kicsavarja a fákat, ledönt házakat. A hajó fedélzetén nekem is vigyázni kell, hogy ne rántsa ki a kezemből a kamerát, s ne sodorjon el a szél, a kapitány nem győzi hangsúlyozni, hogy erősen kapaszkodjak, lehetőleg ne álljak a taton, hanem üljek.  Pokoli az időjárás, néha elered az eső is, ahogy az itt szokott. Plusz kilenc fokot mutat a hőmérő, de a szél átalakítja a hőérzetemet, úgy fázok, mintha mínusz kilenc lenne. Útközben azért néha kegyes hozzám a Mindenható, egyszer-egyszer varázsütésre megváltozik minden, s pár percre kisüt ugyanis a nap, megvilágítva a Horn-fokot és a hozzá tartozó szigetcsoport mellette lévő tagjait.

A hullámok dobálják a hajót, de nem tudnak elbánni vele, nem úgy, mint Drake és Magellan idején a fából ácsolt tengerjáró hajókkal, amelyeket könnyedén kettéroppantott. Gyorsan szeljük a vizet, a földi sebességmérés szerint 40 km/órás sebességgel. Van rajtam akupresszúrás alapon működő tengeribetegség elleni karperec, sőt gyógyszert is bevettem, s magam mellé készítettem a hányózacskókat. Szerencsére ez utóbbiakra végül nincs szükségem…

Gyönyörködök a Horn-fokban. A hajó fedélzetéről nézve csodaszép. Nagy erőt sugároz, ahogy megtörnek rajta a hatalmas hullámok, s fehéren fodrozódva megszelídülnek. Egy–két madár pihen a két kis csúcsán, a szarvain. Ezeknek a tengeri madaraknak tulajdonképpen nem is lenne szükségük a Horn-fokra, mert 3-4 évet is el tudnak tölteni a nyílt tengeren, anélkül, hogy szárazföldet érnének valahol, de mégis ezt választják. Lehet, hogy éppen itt néztek ki maguknak fészekrakó helyet, ki tudja. Albatroszok is feltűnnek. Ők már nincsenek olyan jó viszonyba az óceán vízével. Le tudnak ugyan szállni, pihenni, halászni egy kicsit a vízre, de újra nehéz nekirugaszkodniuk. Csak úgy sikerül nekik, ha kitárják a szárnyaikat, megvárják, hogy belekapjon egy kicsit a szél, s megemelje őket, ha ez bekövetkezik, akkor elkezdenek szaladni a víz felszínén, s amikor már elég gyorsak, akkor kapnak igazán szárnyra.

A jéghideg vízben, ahol télen jégtömbök és kisebb jégsziklák is úsznak, gazdag állatvilág található. Rákok, kagylók, s egyebek, amelyek vonzzák ide a nagyobb halakat is. Honos a környéken a bálna, a delfin, a rozmár, a foka és a pingvin egyaránt. A Horn-fok szigeteken, amelyek egyébként teljesen kopárak, legfeljebb fű található rajtuk, különösen sok Magellan-pingvin település található.

A Panama-csatorna 1914-es megnyitása óta a Horn-fok elvesztette jelentőségét, ide csak kihívásból, vagy turistaút céljából jönnek hajók. Az Amerika Kupa vitorlás versenyt például itt rendezték egyszer, de Fa Nándor és Gál József, a két magyar nagyszerű hajós is átkelt ezen a részen már a vitorlásával. Természetesen csak annak szabad vállalkoznia az útra, aki nagyon felkészült, s akinek kiváló navigációs rendszerekkel ellátott hajója van. Még az óriás óceánjárókat sem vezetheti át a Horn-foknál a saját kapitánya, hanem fel kell venni a helyi körülményeket jól ismerő pilótát erre az útszakaszra.

 

Ha tetszenek az írásaim, görgess lejjebb a mobilodon, s keresd meg a Facebook boksz és a „Feliratkozás hírlevélre” jelölések között a Tetszik + Megosztás + Követem gombokat és klikkelj rájuk, mert ezzel segítesz, hogy minél több emberhez eljussanak a cikkeim. Ha szeretnél még legalább 100 érdekes utazási riportot olvasni, akkor szörfölj az alomutazo.hu honlapomon, s a főmenüben böngészd végig a rovatokat. Ha szeretnél fél áron hozzájutni a népszerű utazási riportkönyveimhez, akkor menj a főmenüben a Könyv rovathoz, s on-line megrendelheted bármelyik riportkönyvemet 50% engedménnyel!

Ha szeretnél hotelt foglalni bárhová a világban, akkor klikkelj rá most a booking.com egyik banner hirdetésére a blogomon, s már on-line foglalhatsz is azonnal!

www.alomutazo.hu

Booking.com

Ki vagyok én?

L. Kelemen Gábor világjáró újságíró vagyok. Hobbim az utazás, eddig 108 országban jártam, ezek közül sokban többször is. Gyakorlatilag mindenhol megfordultam már a Földön, ahol nincs háború, éhínség, betegségek, extra veszély, mert ezeket a helyeket kerülöm.

Like-olj, kövess és oszd meg!



Feliratkozás hírlevélre!

Booking.com
Booking.com

Vélemény, hozzászólás?

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás