Celebrity Edge sok újdonsággal
március 18, 2017
Oroszán-lesen Dél-Afrikában
március 26, 2017
Celebrity Edge sok újdonsággal
március 18, 2017
Oroszán-lesen Dél-Afrikában
március 26, 2017

A legjobb és a legrosszabb helyek a repülőn

A hosszú távú repülőutakon a nagy légitársaságok ma már első osztályú kabinokat kínálnak 3-4-5-6 millió forintos jegyárakon/fő – úti céloktól függően. Ha képes vagy megfizetni a csúcs luxust, ahelyett, hogy kényelmetlen székekben kéne ülnöd, végigfetrengheted az utat egy franciaágyban. Nászutas pároknak igencsak ajánlott…

A Singapore Airlines First-ön a kabinban Givenchy papucsot húzhatsz a lábadra, és az ágyneműbe is ez a márkajel van belehímezve. A beszálláskor franciapezsgő vár egy tálcán bekészítve, s végig az úton Michelin-csillagos nívón jár az ellátás, amiből a beluga kaviár sem maradhat ki. természetesen pizsamát is kapsz, s minden féle luxusparfümöt, s márkás tisztálkodó szereket.

Az Emirates légitársaság A380-as típusú repülőgépén egy hosszú út alatt sem kell kellemetlenül érezd magadat az első osztályon. Ha úgy gondolnád, hogy megvisel az utazás, beugorhatsz a zuhany alá, ahol 30 percet tölthetsz tisztálkodással, Bvlgari piperecikkek társaságában. A padlófűtés alap. A frissítő fürdő után gyümölcstálat kínálnak, mielőtt tovább folytatnád órákig tartó repülőutadat, s heverésznél az ágyadban magazinokat olvasva, vagy éppen hatalmas képernyős lapos tévét nézve.

Az Air France egyes gépein Daniel Boulud sztárséf menüjét eheted, ami a mámor kategóriája.
Repülni jó, de egy sokórás út a turistaosztályon még a legtapasztaltabb, legtoleránsabb utasokat is megviseli. Főképp akkor, ha mondjuk az utastársak nemcsak emberek, hanem sólymok is… Igen, sólymok…
Az egyik szaudi herceg például nemrégiben a Qatar Airways járatán 80 sólyomnak foglalt helyet, ami annyira bizarr, hogy a kapitány le is fényképezte az állatokat az utastérben, s közzétette a fotót. Íme, én is megosztom veletek.

Az Egyesült Arab Emirátusokban annyira komoly rangjuk van a sólymoknak, amelyekkel a gazdáik vadásznak, hogy útlevelet is kiállítanak a részükre, s a legtöbb arab légitársaság vállalja az utaztatásukat. Sőt a Lufthansa is felengedi az utastérbe ezeket a madarakat, amelyeknek természetesen teljes áru menetjegyet kell venni.    
Ha nincsenek madarak a repülőn, csak emberek, akkor sem mindegy, hogy hol ülsz. Főképp a turista osztályon, ahol mi, átlagemberek szoktunk utazni. De vajon melyik a legcsendesebb ülőhely? Hol vannak a csapdák? K. Strompf elárulta a válaszokat, amit most ti is megtudhattok tőlem.
Mindenkinek más a módszere a helykiválasztásnál: az egyik utas a statikai szempontból legbiztonságosabb helyet nézi ki magának, a másik a kényelmet keresi, a harmadik pedig azt, hogy rendesen ki tudja nyújtani a lábát. Másoknak az a fontos, hogy feltétlenül az ablaknál vagy éppen folyosó melletti ülésen ülhessenek… Sokan pedig egyszerűen csak csöndre, nyugalomra vágynak. Azt ugyan soha nem tudhatjuk előre, hogy milyen utasokkal kell együtt repülnünk, milyen sírós vagy rossz gyerekek, ideges szülők, legénybúcsú után ki még nem ki sem józanodott piások által okozott kemény kihívások fogják megnehezíteni utunkat, ám azt fontos tudni: van, amire lehet előre készülni.  
A gép motorjainak zúgását például “halkíthatjuk” jó helyválasztással, hiszen az utastérben nem mindenütt ugyanolyan erősen hallatszik be a turbinák hangja.
MINÉL ELŐBBRE ÜLSZ A FÜLKÉBEN, ANNÁL KISEBB ZAJBAN UTAZOL.  Minél távolabb, minél előbbre ülsz a szárnyaktól és a hajtóművektől, annál nagyobb az esélyed a nyugalomra. A hajtóművek nem csekély zaja ugyanis mindig hátrafelé terjed és a repülőgép végében koncentrálódik. Aki tehát hátul ül, az sokkal erősebben hallja a motorok zúgását. Nem véletlen, hogy a gépeken elől van az első osztály és a business class – ám ezért a nyugalomért többet is kell fizetned.
Ha zavar a lárma, akkor ne ülj a vészkijárat és az ajtó mellé. Oda ugyanis nem tudnak elegendő hangszigetelő anyagot beépíteni, ezért ott nemcsak hangosabb, de jóval hidegebb is van.

Akad a gépen egy-két olyan hely, ahol mindig úgy érzed: rossz gépre szálltál fel. Ezért már a helyfoglalásnál tudatosan ügyelned kell arra, hogy lehetőleg elkerüljed ezeket a csapdákat.
1. A KÖZÉPSŐ ÜLÉS. Akárcsak egy pszicho-horror regényben, mikor az amúgy is szűkre méretezett helyeken két másik, olykor testes ember közé benyomva ülsz. A gyakori felállás szinte előre programozott, mivel ha az ablakos útitárs ki akar menni, akkor nemcsak hogy fel kell állnod, de még neked kell megkérni a “folyosós” utast, hogy emelkedjen fel. És akkor még ott vannak a karfák, amelyeken jobbról is, balról is osztoznod kell két idegennel és azok ideiglenes, részleges birtoklásáért is az egész repülés alatt folytatódik a közelharc.
2. A WC MELLETTI ÜLÉS. Az első pillanatban stratégiai szempontból ideálisnak tűnik ez a helyválasztás, mivel csak karnyújtásnyira van tőled a megkönnyebbülés és nem kell végigrohanni az egész gépen, pláne, ha sürgős esetről van szó. De az élet kemény. Sajnos mások is szeretnek WC-re járni, ráadásul elég gyakran. Így aztán folyamatosan sor képződik az ülésed mellett, egyesek olykor rád is támaszkodnak, vagy ide-oda dülöngélnek. Az élvezet fokát emeli, ha egy együtt utazó csoport több tagja áll melletted a sorban, akik egymást jól ismerik és a sorban állás fárasztó idejét egymás közötti társalgással és viccek mesélésével töltik el… Színesíti az élményt, ha még sör is van a kezükben, nehogy addig szomjan haljanak… No, és amikor folyton nyitják, zárják a WC ajtót az orrod előtt, az gyakran valóban lélegzetelállító élménnyé válhat. Ekkor fogadod meg: ide aztán az életben soha többet nem ülsz!
3. KISBABA KÖZELÉBEN LÉVŐ ÜLÉS. Igen, egy pici gyerek sír. Ráadásul a fel- és leszállás, a légnyomáskülönbség még meg is viseli, fájhat a füle. De mit csináljon az, aki “sem rokona, sem ismerőse” az utazó családnak, s aludni vagy dolgozni akarna, nem pedig más gyerekét hallgatni!? Ilyenkor valóban nincs mit tenni, be a fülhallgatót a fülbe! Tippünk: a „becsekkolásnál” érdemes előre érdeklődni, hogy a computer szerint vajon be van-e jelentve már oda egy kisbaba.
4. ÜLÉS AZ UTOLSÓ SORBAN. A legutolsó sorban nincsenek állítható széktámlák, ami egy hosszabb repülésnél „megeszi” a gerinced. Egyébként ez a leghátsó sor ugyancsak a WC közelében van (lásd fentebb). Arról nem is beszélve, hogy az utaskísérőtől te kapod meg utolsónak az ételt (hacsak nem vagy szerencsés és hátulról kezdik el osztani). Ha választani lehet két fogás közül, szinte biztos, hogy az utolsó utasoknak már nem marad csak egyféle étel, vagyis kapsz, amit kapsz.
Ha a gépnek nemcsak elől, hanem hátul is van ajtaja a ki- és beszálláshoz, akkor talán megéri hátul ülni, hogy az elsők között ülhess be a helyedre (ilyenkor van még hely a felső csomagtárolóban a kisbőröndödnek), illetve szállhass ki, s ne kelljen görnyedve akár 10 percet is álldogálnod a kabinfolyóson, amíg elindulnak kifelé a gépből az előtted lévők.

Ki vagyok én?

L. Kelemen Gábor világjáró újságíró vagyok. Hobbim az utazás, eddig 104 országban jártam, ezek közül sokban többször is. Gyakorlatilag mindenhol megfordultam már a Földön, ahol nincs háború, éhínség, betegségek, extra veszély, mert ezeket a helyeket kerülöm.

Like-olj, kövess és oszd meg!



Feliratkozás hírlevélre!

Booking.com
Booking.com

Vélemény, hozzászólás?

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás